De jaren van de geniet-economie, retro-grenzen en digital & live realities

De vrije tijd van 2017/18 staat in het teken van de geniet-economie, retro-grenzen en digital & live realities. Dat voorspelt trendwatcher van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken in de VrijetijdsTrends 2017.

De geniet-economie draait weer op volle toeren. We zijn daarbij op zoek naar korte en betekenisvolle belevingen. We eten meer buiten de deur en in combinatie met entertainment gaan we ook weer live shoppen (RED: Retail, Dining en Entertainment). Daarnaast zijn de grenzen weer terug. Steeds meer landen lijken zich op zichzelf te focussen. Dit begon met de Brexit en de verkiezing van Donald Trump, maar ook wij gaan onze vrije tijd vaker en meer in eigen land, regio of buurt spenderen. Bovendien zijn er grenzen aan de groei van de vrijetijdsbesteding. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Tenslotte mixen we realiteiten. We beleven via VR en AR. Maar ook elkaar live zien of iets meemaken, krijgt meerwaarde. In de VrijetijdsTrendHunt (bijlage) worden de hierboven genoemde trends aan de hand van voorbeelden concreet.

1) Geniet-economie

Genieten is weer helemaal terug in de vrije tijd. Nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn, is het genieten volop terug.

Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Het aanbod van vrijetijdsactiviteiten blijft groeien, waarbij vernieuwende concepten zoals break-in rooms (als tegenhanger van escape rooms) of belevingen met storytelling de innovatie tonen. Waar fysiek shoppen op zijn retour lijkt, werken winkel- en stadscentra steeds meer aan de RED-methode. Dit is de combinatie van Retail (winkels met iets extra),

Entertainment (evenementen, attracties of andere trekkers van bezoekers) en Dining (leuke plekken om te eten en drinken). De huidige consument is kritisch en kiest een steeds hoger kwaliteitsniveau.

Aan de andere kant is ook de charme van kleinschaligheid, simpel en basic (zoals bamping = basic-camping) een succesfactor.

Samen en live beleven zijn door de digitalisering het belangrijkste doel van onze vrijetijd. Net als het bevestigen van onze lifestyle.

Glamping en Bamping

Ofwel luxe kamperen in ingerichte tenten of juist back to basic in de natuur.

Food

Natuurlijk, transparant en specialisme zoals de opkomts van wine-bars of haute fast food zoals de Fat Dog van topkok Ron Blaauw.

RED mix van Retail (winkel) Entertainment en Dining

Zoals Tastycomedy, een dinershow met stand-up comedy die weer meer bezoek naar schevingen trekt. Net als de musical the Lion King of The bodyguard in Utrecht.

Winterland Breda

Waarbij sfeer en extra activiteiten zoals ledversching, een lichtshow op de grote kerk van Breda een reden geven om het centrum van de stad te bezoeken in de maand december

Multigeneratie vakantie

We gaan op vakantie met het hele gezin, opa, oma, kinderen en kleinkinderen

Vriendenweekend

Met vrienden een weekendje weg

Aandacht en uniek

Persoonlijke aandacht verklaart het succes van kleinschalige vrijetijdsactviteiten. Ook uniciteit maakt het verschil. Slapen in vliegtuig, raket of vogelhuisje(zoals bij de Vreemde Vogel)

Uitdaging

Entertainment moet uitdagend en vernieuwend zijn zoals escaperooms.

2) Retro-grenzen

Na de jarenlange globalisering lijken grenzen weer retro te zijn. We zijn meer geneigd om ons voor vrije tijd binnen onze eigen landsgrenzen te oriënteren.  De Engelsen begonnen met dze trend door de Brexit. Zij gaan nu meer in eigen land op vakantie. De verkiezing van Donald Trump lijkt ervoor te zorgen dat ook wereldspeler USA dit gaat doen. In Nederland blijven we eveneens meer genieten in eigen land. We beschikken over de beste leisure-infrastructuur van de wereld. Veel, veilig en dichtbij genieten zijn weer terug. De trend van lokalisering blijft succesvol. De pretparkindustrie in Nederland bloeit en musea en evenementen trekken steeds meer bezoek. Maar we lopen ook tegen grenzen aan. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Het goed managen van zowel de buitenlandse als Nederlandse toeristenstroom is een uitdaging voor de komende jaren. We moeten Nederland niet zien als een land, maar als een grote stad met diverse ‘wijken’. Economisch is de gastvrijheidsindustrie een belangrijke economische pijler met 69 miljard euro omzet.

Groei binnenlands toerisme in de UK

Door de komende Brexit is de pond van de Engelsen in eigen land meer waard.

Nederland is Leisureland

We hebben de hoogste attractiedichtheid, de meeste campings en bungalowparken per inwoner van de wereld. Combineer dit met ons rijke cultuur en historie, mooie natuur en goede infrastructuur en je hebt een top bestemming.

Inkomend toerisme stelt ons voor uitdagingen

Het inkomend toerisme (zowel zakelijk als vakanties) is gestegen van rond de 10 miljoen bezoekers in 2009 naar 15 miljoen in 2015. Zie ‘pretpark Amsterdam. Juist door Amsterdam meer als pretpark te managen zouden we de beleving van onze hoofdstad goed kunnen houden voor zowel de inwoners als de toerist

3) Digital en live realities

In onze vrije tijd gaan digitale en echte realities naast elkaar bestaan. Via de nu volledig geaccepteerde Virtual Reality (VR) kunnen we digitale belevingen thuis krijgen. Maar ook door de VR te mixen met realiteit, zoals in achtbanen, krijgen we nieuwe dimensies. Augmented Reality (AR) zorgt voor een extra laag in de beleving van onze vrije tijd. Door bijvoorbeeld jouw GSM te richten op gebouwen krijg je alle informatie. Live realities worden aan de ene kant gestuurd door sociale interactie (gezellig samen genieten en bijpraten). Aan de andere kant worden ze steeds grootser en intenser (zoals de nieuwste achtbanen in pretparken).

Enverserd, europa’s eerste VR-experience center

In eindhoven ligt deze primeur voor europa. Speel spellen in de VR, of zie welke toepassingen deze nieuwe digitale techniek heeft.

Coastality

Combineer VR met een achtbaan en je hebt een nieuwe topbeleving o.a. te zien in Europapark en Bobbejaanland.

Cocoonen en cosyness

Ouwerwetse gezelligheid met bordspellen en gourmetten, het is weer helameel hip.

Groots en meesleepend

We gaan massal naar grootse shows als die van Guus Meeuwis en de Toppers (zomer en winteredities) of naar de Vrienden van Amstel Live. Onze top DJ’s treden op tijdens de Flying Dutch op drie verschillende locaties die ze per helikopter bereiken.

VrijetijdsTrends updates

Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort.

Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn wel steeds vluchtiger en soms veelomvattend. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Nieuw is dit jaar de VrijetijdsTrendhunt met mooie voorbeelden van trends met betrekking tot de vrije tijd. Daarom volgen er regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.