Minisamenleving, intenser genieten, live heeft impact, BestemmingNL
Ook in 2021 heeft het coronavirus nog een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. Er ontstaan vier hoofdtrends voor de vrije tijd: ‘De minisamenleving thuis’, ‘Intenser genieten’, ‘De impact van live’ en ‘Nederland als bestemming’. Zelfs nu in het begin van het jaar de vaccinatie begint, zal het zeker tot het najaar duren voor langzaam de oude ‘ontspan-economie’ weer begint te draaien. Tot die tijd creëren we onze minisamenleving thuis. We doen dit met thuisentertainment, uitgebreid koken, onze eigen kleine sportschool en traditionele bordspelen. Ook investeren we in de verbetering van ons eigen huis in sfeer of luxe. De grens tussen werk en vrije tijd wordt door meer online thuiswerken steeds kleiner. De crisis doet ons beseffen dat we intenser moeten genieten van momenten als eten (meer en luxere bestelopties) of live contact met vrienden en familie. Ook een live beleving, zoals een bezoek aan een pretpark, dierentuin, theater of concert, wordt waardevoller. Zeker nu we door de digitale innovatie activiteiten die we vroeger live deden naar ons toe kunnen halen (de online pub quiz, escaperoom of danceparty). Tenslotte blijf ons eigen land populair als bestemming voor vakanties of dagjes uit.
Corona
Langzaamaan gaan we gedurende het komende jaar terug naar de tijd voor de crisis. Na de lockdown openen diverse attracties weer als eerste de poorten. Hopelijk gevolgd door de horeca. Door vaccinatie en snellere testmogelijkheden kunnen live events weer in kleinere schaal gaan plaatsvinden. De consument moet zich (net als de vrijetijdsindustrie) alleen wel wendbaarder opstellen. De bestemming Nederland is weer op de kaart voor de lange en korte vakanties en bestemming Europa in de zomer mogelijk ook. Ons vrijetijdsgedrag zal ook gedurende en na de corona, steeds meer reserveerbaar en gepland worden. Dat is een erfenis die overblijft van de crisis.
Minisamenleving thuis
Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer culinair genieten in huis. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zijn nu binnen het gezin nog belangrijker. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast de behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en online afleiding zoekt. Zo kan de consument virtueel op bezoek in musea en verzorgt een streamingdienst diverse theatershows onbeperkt thuis op je tv. Naast gratis content zien we ook betaalde content verschijnen. Zo worden streams van live optredens van diverse artiesten tegen betaling aangeboden. Sporten gebeurt meer op individuele basis door krachtraining thuis of hardlopen of fietsen in de buurt.
Intenser genieten
In 2021 gaan we intenser genieten van momenten als eten (meer en luxere bestelopties) of live contact met vrienden en familie. Ook een live beleving zoals een bezoek aan een pretpark, dierentuin, theater of concert wordt waardevoller. Zeker nu we door de digitale innovatie ook activiteiten die we vroeger live deden naar ons toe kunnen halen (de online pub quiz, escaperoom of danceparty). Ook hybride vormen van events (zowel live als online) maken deelname steeds gemakkelijker en toegankelijker. Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Wandelen en fietsen in de natuur is nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere bekende vertrekpunten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Door inzet van online druktemeters wordt hieraan gewerkt. Nederland heeft een hoge dichtheid aan wandel- en fiets routes: 85.000 km officieel netwerk met 36.000 km wandelroutes een 33.600 fietsnetwerk, dus de totale capaciteit is voldoende.
Live heeft impact
De waarde van een live event, ontmoeting of beleving stijgt enorm in waarde. We zijn in de crisis beperkt geweest in onze bewegingsvrijheid. Veel ‘live’ momenten konden niet doorgaan, vonden online of in de 1,5 metersamenleving plaats. Als besmettingen dalen en live events mogelijk in de loop van het jaar weer mogelijk gaan zijn, komt alles (dat echt live is) met veel meer impact binnen bij de consument. De waardering voor iets samen meemaken zal veel hoger worden.
Nederland als bestemming
Ons eigen land is weer helemaal terug als vakantiebestemming. De Nederlandse consument heeft gezien dat ons land mooi, divers en onverwacht is. De populariteit van ons eigen land blijft zeker nog het hele jaar bestaan. Mogelijk wordt reizen binnen Europa langzaamaan ook weer mogelijk, maar de consument heeft nog veel angst om te vliegen en kiest weer vaker voor de klassieke autovakantie.
Scenario voor de crisis: langzaamaan naar de oude ‘ontspan-economie’?
De grootste vraag is: ‘Wat brengt de toekomst qua corona?’. Twee scenario’s zijn denkbaar. Ten eerste kan op de korte/ middellange termijn een herstel komen. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. De oude ‘ontspan-economie’ herstelt zich. Hierbij is de consument wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Een erfenis die overblijft van de coronacrisis is dat de vrijetijd meer gereserveerd en gepland moet verlopen. Naast het boeken van vakanties is ook het boeken van horeca of dagjes uit het nieuwe normaal. Hygiëne blijft een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van onze vrijetijd. Van zowel de consument als de vrijetijdsindustrie wordt nog steeds flexibiliteit gevraagd. Mogelijk volgen nog enkele nieuwe uitbraken van het virus of een variant. Het tweede scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt de hand op de knip en gaat soberder leven. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reële is.
VrijetijdsTrends updates
Deze trends zijn de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche.
Goof Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De vijf bovengenoemde hoofdtrends geven een richting aan, waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. “Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn steeds vluchtiger en soms veelomvattend. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie”. Daarom volgen er gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.
____________________________________________________________De trends mogen met de bronvermelding ‘www.vrijetijdskennis.nl, Breda University of applied sciences, Goof Lukken’ gratis gepubliceerd wordenVoor nuances, toelichting of voorbeelden kunt u contact opnemen met Goof Lukken, Vrijetijdskennis, 06-24601409.Mocht u geen persberichten van Vrijetijdskennis willen ontvangen, stuur