Goof Lukken, MBA
Goof Lukken (51) is al jarenlang een specialist op het gebied van marketing, communicatie en management in de vrijetijdsindustrie. Hij is een allround kenner van Vrijetijdskennis die breed inzetbaar is. Van advies op beleidsniveau of op strategisch vlak tot operationele activiteiten die met vrijetijd en/of het marketing- of communicatievak te maken hebben. Ook is hij een geboren organisator en spreker. Maak hier kennis met hem:
Kennisoverdracht bij Breda University
Sinds 1 maart 2007 is Goof, naast oprichter van VTK ook verbonden aan de Academie voor Toerisme van de Internationale Hogeschool Breda University (Hiervoor de NHTV, Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer) , in Breda. Hij begon als Docent Toeristisch en Recreatief Werkveld, verantwoordelijk voor onderwijs over de vrijetijdsbranche binnen de FBTR-opleiding. Tevens onderhoudt hij de contacten met het werkveld . Hij publiceerde de afgelopen jaren diverse artikelen in het Trendrapport Recreatie en Toerisme. Onderwerpen waren: de vervagende grenzen in de vrijetijdssector, succesfactoren van de Nederlandse dierentuinen en de groei van het plattelandstoerisme. In 2011 voerde hij een uitgebreid onderzoek uit naar de Nederlandse dagrecreatie in opdracht van RECRON. Op dit moment is hij betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de nieuwe internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV (Nu Breda University). Hij is ook van één van de docenten die vanaf september 2014 les geeft aan deze nieuwe opleiding. Tevens levert hij als lecturer Attractions & Theme Park Management, Leisure & Tourism invulling aan het nieuwe internationaal gefocusde curricilum van de Academie voor Toerisme. Zijn belangrijkste focus ligt hierbij op Tourism Business. Hij was van 2014 tot 2018 gastdocent bij de Chinese/Europese Summerschool waar hij de course Destination and Experience design verzorgde.
Specialisme
Goof Lukken is met name een specialist in (strategisch) management, marketing & communicatie in de toeristische en leisure branche. Ook heeft hij een frisse blik op andere of nieuwe markten. Hij heeft veel kennis over de huidige media en weet hun ‘op maat’ te benaderen en faciliteren om een boodschap over te brengen. Wilt u echter eens een strategisch advies over uw marketing, communicatie of vrijetijdsproduct? Goof denkt graag voor u of met u mee. Tenslotte beschikt Goof Lukken over een grote dosis creativiteit en een uitgebreid (media)netwerk, die hij beiden praktisch kan aanwenden.
Trendwatching/expert in dierentuinen en pretparken
Goof Lukken wordt door media vaak genoemd als trendwatcher in de vrije tijd of leisure. Dat is een compliment! Hij heeft een natuurlijke en professionele interesse in de brede vrijetijdsmarkt. Hij combineert deze interesse met een grote nieuwsgierigheid. Hierdoor herkent hij trends en ontwikkelingen. Door zijn jarenlange ervaringen in de branche kan hij trends ook plaatsen in een breder perspectief. Zijn specialisme is de nationale en internationale dagrecreatie. Hij is met name een expert op het gebied van dierentuinen en pretparken. Hij wordt dan ook vaak gezien als de pretpark- en dierentuinexpert van Nederland.
In oktober 2012 behaalde VTK-oprichter Goof Lukken zijn MBA (Master in Bussiness Administration, (specialisatie Management, Cultuur en Verandering/Change, MCC) bij de NCOI bussiness school, met een onderzoek naar de strategische positionering van de Nederlandse dierentuinen binnen de dagattractiebranche. In de afgelopen jaren heeft hij veel (inter)nationale gastvrijheidsbedrijven zoals Walt Disney World, Disneyland Parijs, Efteling, Toverland, Merlin Entertainments, Plopsa-group, Europapark, Center Parcs, Beekse Bergen, Duinrell, Phantasialand, Diergaarde Blijdorp, Museum Kroller Muller, Van Gogh Museum, van binnen bestudeerd en hen van advies voorzien. Als bezoeker in zijn eigen vrije tijd bezocht hij meer dan 100 attractieparken en/of dierentuinen. Sommige zelfs meerdere malen om hun ontwikkeling te volgen. Daarbij keek hij niet alleen met het perspectief van een consument maar ook met die van een professional.
Achtergrond
Goof studeerde aan de Academie voor Journalistiek en Voorlichting in Tilburg. Hier specialiseerde hij zich in communicatie binnen de vrijetijdsbranche (d.m.v. stages bij de Stadsschouwburg Concordia Breda/nu Chassé theater Breda en bij Recreatiepark Beekse Bergen). Hij studeerde af op de onderwerpen ‘crisiscommunicatie’ en ‘het evenement als communicatiemiddel’. Na zijn eerste HBO studie bekwaamde hij zich meer in de vrijetijdsmarkt en management met een 2-jarige HBO-studie aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (studierichting Manager recreatie-onderneming). Hier studeerde hij af met diverse marktonderzoeken voor Beekse Bergen/Libéma en een opdracht m.b.t. het beheren van een tweede-woningenpark op Texel. Tijdens zijn carrière binnen de leisurebranche behaalde hij zijn NIMA A & B diploma. In oktober 2012 ronde hij een masteropleiding in management (MBA) af met een onderzoek naar de strategische positionering van de Nederlandse Dierentuinen.
Ruime ervaring
Na zijn studies werkte hij bijna 10 jaar voor Beekse Bergen als Marketing & Communicatiemanager. Vanaf 2004 werkte hij voor Libéma exploitatie als PR-manager. Deze holding is één van de grootste en meest diverse recreatiebedrijven in Nederland. In 2005 was Goof betrokken bij de introductie van drie nieuwe dagattracties in de markt (Het Nederlands Stripmuseum, Attractiepark Cape Holland en Dierenrijk Europa). Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de in- en externe communicatie van de holding en haar meer dan 20 dochterbedrijven. Hij was o.a. woordvoerder en verantwoordelijk voor de persvoorlichting.
Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal). Ardoercampings zijn onderscheidend in hun diversiteit en kwaliteit. Bovendien beschikken zij allen over een [Hart]elijke ontvangst. Gastheerschap staat bij hun hoog in het vaandel. Inmiddels is het label uitgegegroeid tot een volwaardig en erkend campingmerk.
Naast zijn senior docentschap bij BUas werkte hij de laatste jaren aan masterplannen voor Avifauna, Het Nationaal Militair Museum en diverse andere bedrijven in de gastvrijheidsindustrie. Ook organiseerde hij verschillende evenementen over recreatie/toerisme voor diverse gemeenten. Daarnaast is hij betrokken bij twee nieuwe dagattracties die in ontwikkeling zijn.
Sinds 1 januari 2024 is Goof Lukken ook lid van de Raad van Commissarisen van Recreatiepark De Leistert in Roggel. Hij focust zich hier, naast het algemene beleid, op het masterplan 2035 van het park.
Workshops of gastspreker?
Zoekt u een (gast)spreker of interactieve workshop voor uw congres of zakelijke bijeenkomst. Goof Lukken heeft een ruime nationale maar ook internationale ervaring! Of het nu gaat om een toeristisch, recreatief of misschien wel breder onderwerp als trends, marketing of communicatie. Goof praat u of uw gasten in no time bij. Hij is een natuurlijk verteller die theorie graag beeldend maakt met eigen ervaringen. Goof sprak al eerder op diverse congressen (waaronder het Europese Dierentuinen congres) en gaf gastcolleges bij Fontys hogescholen, NHTV en de Universiteit van Tilburg. Workshops over (crisis)communicatie en omgang met de media voor diverse bedrijven en organisaties. Wilt u meer interactie? VTK verzorgt ook diverse workshops over productontwikkelingen en trends. Ook kan Goof uw dagvoorzitter of presentator zijn.